loading...

رادیو بدون شایعه

بازدید : 650
يکشنبه 17 اسفند 1398 زمان : 23:27
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رادیو بدون شایعه

برنامه

گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند .

******************************************

به افق آفتاب

**********************************************

در یکی از بهترین روزهای ِ خدا ، روز ِ میلاد حضرت علی علیه السلام و روز ِ پدرهای ِ نازنین، با دنیایی از امید به رحمت و بخشش خدای ِ مهربان و به دل سپردن به محبته آقا حضرت ِ علی علیه السلام ، در اوقات ِ نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم .

**************************************

ما امروز هم با شما همراهیم و حضرت علی علیه السلام رُ واسطه بین ِ خودمون و خدا قرار میدیم . واسطه میکنیم تا به کرامت ِ آقا ، حضرت علی علیه السلام ، و به شادباش ِ این روز ِ بزرگ دلهامون از آرامش سرشار و زندگیهامون رنگ وبویی از شور و شوق بگیره .

*************************************

ما مولا رُ واسطه میکنیم تا به حرمت ِ دل ِ رئوفش کاسه گدایی ِ ما رُ هم از بخشش و سخاوتش پر کنه .

*************************************

حضرت علی علیه السلام رُ واسطه میکنیم تا به حرمت ِ شرافت و شجاعتش ،

دلهای ِ ما رُ در برابر ِ گناه محکم کنه .

*************************************

ما حضرت رُ واسطه میکنیم تا به حرمت ِ عظمت و بزرگیشون دستهامونو بگیره

به حرمت ِ مردی که کمال ِ همه خوبیهاست ، مردی که تمام ِ گناهان و بدیها رُ در وجودش ریشه کن کرده و به خوبیها مجال ِ رشد و بالندگی داده .

****************************************

حضرت علی علیه السلام مردیه که تصور ِ ایمانش به خدا آسون نیست ، تصور ِ وسعت ِ تسلیم بودنش ، تصور ِ راضی بودنش به رضای ِ خدا ، تصور ِ عدلش

و تصور ِ وجود ِ بی نهایتش که جمع ِ همه خوبیهاست.

*************************************

عدالت ِ حضرت ِ علی یکی از شاخص ترین ویژگیهایِ ایشونه ، اگر قرار باشه درباره عدالت ِ ایشون جمله‌‌‌ای بگین، اون جمله چیه؟

شماره تماس :

شماره پیامک :

**************************************************

نکته اول و قابل توجه اینه که آنچه رُ که حضرت على علیه السّلام در مورد عدالت مى‌گفتن، خودشون با تمام وجود به اون عمل مى‌کردن، رفتار عادلانه ایشون ناشى از بینش وسیعى بود که اون بزرگوار از ضرورت اجراى عدالت داشتن ‌و در تمام جنبه‌هاى فردى و اجتماعى، خصوصاً در روزگار زمامداریش، به اون پایبند بودن.

نکته درخور ِ توجه اینه که در این گونه موارد اگه کسى پست و مقامى نداشت و حاکم و فرمانروایى هم نبود و دیگران رُ به عدالت ‌سفارش مى‌کرد، سخنانش تأثیر چندانى نداشت، اما اگه شخصى، فرمانرواىِ قلمرو وسیعى بوده و اموال و نفوس مردم در دستش باشه و اون وقت سرسختانه به عدالت رفتار کنه، بسیار ستودنى و قابل تمجیده. حضرت على علیه السلام اون یگانه مردیه که نه فقط در گفتار بلکه ‌در رفتار فردى و اجتماعیش هم، عدالت موج مى‌زنه.

***********************************************

به حق میشه گفت که اگه حکومت حضرت على علیه السّلام نمى‌بود عدالت اجتماعى در جامعه پس از رسول خدا صلى الله علیه و آله معنا و مفهوم ‌پیدا نمى‌کرد و به جز شنیده‌هایی باقى نمى‌موند.

**********************************************

ابن ابى الحدید از ابن عباس نقل مى‌کند: روز دومى که مردم با امام بیعت کرده ‌بودند به مسجد آمد و فرمود : به خدا سوگند! آنچه از بیت المال مسلمین به این و آن بخشیده ‌به صاحبش (بیت المال) برمى‌گردانم اگر آن اموال، کابین و مهریه زنان باشند و یا با آن، ‌کنیزان را خریده باشند. زیرا عدالت گشایش مى‌آورد و کسى که عدالت بر وى گران آید تحمل ظلم و ستم بر او گران‌بارتر خواهد بود .

********************************************

کشفى حنفى و دیگران روایت کرده‌اند که: شبى امیرالمؤمنین علیه السّلام بر بیت‌المال داخل ‌شد تا تقسیم آنها را در دفتر حساب بنویسد. در این هنگام طلحه و زبیر وارد شدند. على علیه السّلام چراغى که مقابلش بود خاموش کرد و فرمود چراغ دیگرى را از خانه‌اش بیاورند. آنها سؤال کردند میان دو چراغ، چه فرقى است؟ فرمودند: روغن این چراغ از بیت‌المال ‌است، در روشنى آن نشستن و با شما در غیر بیت‌المال سخن گفتن، درست نیست.

*********************************************

مرحوم کلینى در کافى از «حارث بن حضیره» نقل مى‌کند که گفت: در مدینه عبور مى‌کردم به مرد حبشى که در حال کشیدن آب بود و دستش قطع شده بود برخورد کردم، از او پرسیدم چه کسى انگشتان دستت را بریده است؟

مرد حبشى گفت: دستم را بهترین مردم (على بن ابى‌طالب) قطع کرده است، چون با جمعى که مشغول سرقت بودیم دستگیر شدیم و ما را نزد على ابن ابى‌طالب بردند، پس ‌اقرار به سرقت کردیم. امام به ما فرمود: مى‌دانید که سرقت حرام است؟ گفتیم: بلى ‌مى‌دانیم. آن وقت حضرت دستور داد حد خدا را بر ما جارى کنند و انگشتانمان را قطع ‌کردند و کف دست را باقى گذاشتند. بعد دستور داد ما را در خانه‌اى بازداشت نمودند. با روغن وعسل ما را پذیرایى کردند تا جراحت‌هاى دستمان بهبودى یافت. بعد دستور داد ما را از حبس بیرون آوردند و بهترین لباس را به ما پوشانیدند و به ما فرمود: اگر توبه کنید و اصلاح شوید براى شما بهتر است و خداوند دست‌هاى شما را در بهشت به شما ملحق ‌مى‌کند و اگر توبه نکردید و اصلاح نشوید در آتش جهنم به شما ملحق خواهد کرد.

آرى، اگر چه عدالت تلخ است اما اگر کسى خدا را در نظر بگیرد عدالت بر او گواراست ‌اگر چه به زیان او باشد.

***********************************************

حضرت علی علیه السلام ، در نامه‌ای به زیادبن‌ابیه که به حکومت فارس و شهرهای اطراف آن منصوب کرد فرمود: "عدالت را بگستران و از ستمکاری و بیدادگری پرهیز کن. زیرا ستمکاری، مردم را به آوارگی کشاند و بیدادگری آنان را به مبارزه و شمشیر فرا می‌خواند."

*******************************************

حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه در معرفی این بعد از سیره حضرت علی (علیه السلام) می‌گوید: «شخصیت این مرد بزرگ حضرت علی علیه السلام که امام امت شد، شخصیتی است که در اسلام و قبل از اسلام و بعدها هم کسی مثل او نمی‌تواند سراغ کند، یک موجودی که امور متضاد را در خودش جمع کرده [بود] . کسی که جنگجوست اهل عبادت نمی‌شود، کسی که قوه بازو می‌خواهد داشته باشد اهل زهد نمی‌تواند باشد، کسی که شمشیر می‌کشد و اشخاصی را که منحرف اند درو می‌کند، این نمی‌تواند که عاطفه . . . داشته باشد . . . . در عین حالی که غذای او از نان یا نمک بیرون نبوده است; در عین حال قدرت بدنی آن طور . . . است . دری را که از خیبر ایشان کنده است و چندین ذراع دور انداخته است چهل نفر نمی‌توانستند بلندش کنند . . . آدمی‌که جنگجوست به آن طور که جنگجویان بزرگ را، دلاوران بزرگ را، به هزیمت وامی‌دارد و می‌فرماید: اگر تمام عرب یک طرف باشند به من هجوم کنند من پشت نمی‌کنم! این آدم در عطوفت آن طور است که وقتی یک خلخال از پای یک زن یهودی ربوده اند می‌فرماید که مرگ برای انسان آسان است.

*****************************************************

(مناجات)

خداوندا، در همه کارها اعتماد وامیدم تویى، پس - برایم برنامه‏اى مقدّر فرماى که پایان آن از همه فرخنده‏تر باشد، و از فتنه‏هاى گمراه‏کننده رهائیم بخش، به حق مهربانیت اى مهربانترین مهربانان .

پروردگارا تو بزرگى هستى که فضیلت را از احدى دریغ نمى‏کنى، و حق خود را به‏طور کامل از کسى دریافت نمى‏دارى، یاد تو از (یاد همه) یادشدگان برتر است، و نامهایت منزه از آن است که منسوبان بدانها نامیده شوند، و نعمتت در میان تمام آفریدگان پخش و پراکنده است، پس سپاس تو راست بر تمام آنچه بیان شد اى پروردگار جهانیان .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 194
  • بازدید سال : 661
  • بازدید کلی : 24999
  • کدهای اختصاصی